Tafsir Quran per kata - Dr Ahmad Hatta, M.A


salam...tafsir quran yang menarik, membantu kita untuk mendalami, menyelami dan memahami al-quran (slalu mendalami ilmu duniawi ja)..tafsir per kata (membantu perbaiki dan belajar bahsa arab) dan ad tafsir sepenuhnya...lgi 1 ad asbabun nuzul, tujuan/sebab turunnya satu ayat tu (memberi pengajaran dan motivasi disamping pengetahuan tentang sirah kepada kita)...n ad daftar tema Al-quran( berkaitan mcm2 bab seperti ilmu pengetahuan, jihad, iman dan macam2 lagi..keluaran Maghfirah Pustaka, Indonesi..ana suggest setiap keluarga ad tafsir quran ni..amat sesuai juga untuk student...Harganya di antara RM 100 - 160..so kalu berkesempatan dptkan quran ni...


p/s
semoga kita terus teguh bersama Al-quran...

Buat Bidadari-Ku




Bidadari bidadari,
Temanilah resahku,
Bidadari bidadari,
Tenangkanlah jiwaku.

Cinta setia, hidup mati,
Selamanya,
Kerna kau isteriku,
Isteriku tercinta,
Pelengkap rusuk kiriku.

Bidadari bidadari,
Jadilah pendampingku,
Bidadari Bidadari,
Jadilah sang setia.
Jadilah sang setia.ilah sang setia.

Kerna cinta,
Cinta suci,
Ertinya tidak pernah sepi,
Sepi daripada,
Cubaan yang tak terduga.

C/O
Kau umpama bintang utara,
Penunjuk jalan yang terang,
Kau beri harapan,
Saat ku jatuh bangun semula.
Kau berikan sakti cintamu,
Penawar racun berbisa,
Dan ikatan kita,
Cinta abadi hanya di Syurga.

berhikmah dalam mendidik

salam....bingkisan seorng ustaz d rancangan Halaqah Tv9...

' mendidik anak ketika kecil umpama mengukir di atas batu, mendidik anak diusia remaja umpama melukis di atas air'

mcm mana nk melukis di atas air ???? satu perumpamaan yang cukup cantik.... usia remaja, usia yang sensitif, usia di mana masing2 tercari-cari identiti masing-masing, mcm2 benda mempengaruhi pemikiran remaja, cukup byk kita lihat disekeliling kita...terkadang ada yg terkeliru...umpama perkara yg dianggap suka akhirnya membawa duka...segalanya terpulang kepada pemikiran dan muhasabah diri..sama ada mencorak sebaiknya/sebaliknya....

jika ini semangat saudaraku di eropah..bagaimana kita d sini?

perjuangan beragama mengatasi segala perjuangan

perjuangan beragama vs perjuangan bangsa....kita terkadang alpa, lupa, fanatik, obses terhadap apa yang kita perjuangan kan !!!! cuba kita fikirkan sejenak apa yang dapat menjamin kehidupan kita di dunia dan akhirat, bukan bangsa kita, bukan warisan kita...kita seharusnya cuba menyandarkan hidup dgn islam, hidup dgn persekitaran islam, hidup bersederhana..kita seharusnya melihat kepada perjuangan yang jelas...sampai bila kita nak menyalahkan 1 sama lain, sampai bila kita tidak bersatu, smpi bila kita lupa dan lalai kepada agama kita.. hidup x bererti tanpa agama..dari agama lahirnya akhlak, lahirnya amal, lahirnya tolak ansur, lahirnya kesefahaman...kembalilah kepada islam, bersama kita memperbaiki diri, mendekatkan diri dengan Allah..bersama kita hidupkan persekitaran islam...syumul islam...insya'allah kelansungan hidup d dunia dan d akhirat...

my ummah....bangkit saudaraku....



My Ummah

My ummah, my ummah
He will say
Rasulullah on that day
Even though we've strayed from him and his way

My brothers, my sisters, in Islam
Let’s struggle, work, and pray
If we are to
Bring back the glory of his way

CHORUS:
Ya Allah ya rabbal ‘alamin
Ya rahmanu ya rahim
Ya rabbi
O Allah Lord of the Worlds
O Merciful and Beneficent
O my Lord

Let the Ummah rise again
Let us see daylight again
Once again

Let’s become whole again
Proud again
’Cause I swear with firm belief in our hearts
We can bring back the glory of our past

My ummah, my ummah
He will say
Rasulullah on that day
Even though we strayed from him and his way

Look at where we were
And look at where we are
And tell me
Is this how he’d want it to be?
Oh no! Let us bring back our glory

No excuse to pray

surah al-ahzab ayat 21

" Sesungguhnya, bagi kamu diri Rasulullah itu model ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula banyak menyebut dan mengingati Allah "

surah al-ahzab ayat 21

manusia mudah lupa !!!!!

" Apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya dia akan segera berdoa kepada tuhannya dengan bertaubat kepadanya; kemudian apabila Allah memberikannya sesuatu nikmat daripadanya, dia melupai segala bahaya yang pernah menyebabkannya merayu kepada Allah sebelum itu dan dia pula mengadakan sekutu-sekutu bagi Allah, untuk menyesatkan dirinya (dan org lain) daripada jalan Allah. Katakalah (kepadanya): "bersenang-senanglah engkau dengan kekufuranmu itu untuk sementara. sesungguhnya engkau termasuk daripada penduduk neraka "

surah al-zumar ayat 8

surah yunus ayat 12

"apabila manusia ditimpa kesusahan, dia akan berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring atau duduk ataupun berdiri. Tetapi setelah Kami menghilangkan kesusahan itu daripadanya, dia terus dengan cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami memohon dihapuskan kesusahan yang menimpanya. Demikianlah, orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang mereka lakukan "
surah yunus ayat 12

p/s
innallah ma'ana..sesungguhnya Allah bersama kita..kepada Allah kita berserah dan kepada Allah kita memohon pertolongan...mengingati Allah bukan di dalam kita kesulitan sahaja..mengingati ALlah dgn selalu bertasbih menyingkap keagunganNya...Manusia mudah lupa terutamanya di dalam beragama...seringkali kita blh igt msa untuk makan, masa untuk blajar masa untuk bkerja dan kita peruntukkan masa yg cukup byk utk itu semua..tetapi terkadang kita lupa peruntukkan waktu untuk solat...perantara yg hubungkan kita terus dgn sang pencipta kita..sama2 kita menilai dan perbaiki diri kita..

takbir !!!

Al-mulk 1-4

"maha suci Allah yang menguasai (segala) kerajaan, dan dia maha kuasa atas segala sesuatu. yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalannya. dan dia maha perkasa, maha pengampun. yang menciptakan tujuh langit berlapis-lapis. tidak akan kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang pada ciptaan tuhan yang maha pengasih. maka lihatlah sekali lagi, adakah kamu lihat sesuatu yang cacat? kemudian ulangi lagi pandangan (mu) sekali lagi, niscaya pandanganmu akan kembali kepadamu tanpa menemukan cacat dan ia (pandanganmu) dalam keadaan letih."
Al-mulk (ayat 1 hingga 4)