ilham (Taqwa Vs Jahat)


"Dan
(demi perhatikan) jiwa dan Yang menyempurnakannya."
"Maka (lalu) diilhamkannya (oleh Allah jalan-jalan) kejahatan dan (jalan-jalan) takwa."

Surah asy-Syams ayat 7 dan 8

Setiap bernama insan telah diilhamkan, dibuka mindanya, malah mampu utk berfikir samaada untuk menuju jalan2 ketaqwaan atau untuk menuju jalan2 kejahatan oleh Allah SWT...setiap yang bernama insan itu juga yg membuat pilihan dengan memutuskan antara dua jalan..menuju kepada jalan ketaqwaan atau kejahatan..seringkali juga setiap yg bernama insan itu cenderung memilih jalan menuju kelalaian, kejahatan berbanding jalan kebaikan, ketaqwaan..knp??? itulah insan..yg sering lupa.terutamanya dlm beragama..betapa kita lupa dalam beragama.

contohnya ttg solat..kita tau solat itu menjadi satu kewajiban bagi kita tetapi kita x menunaikan solat hnya kerana kita sibuk utk hal2 dunia yang melalaikan, kita lmbtkan waktu solat kita..kita telah diberitahu malah maklum ttg kewajiban solat, solat awal waktu tp kita cenderung memilih hal2 dunia yg melalaikn yg kita rasa perlu dlm kehidupan kita..sedarlah abid..
Bagaimana pula aurat kita??..fikir2kan..kaitkan dngan kehidupan seharian kita..
(menjadi tanggungjawab kita sesama muslim utk saling ingt mengingati sesama kita bersama)...sama2 kita ingat mengingati noh..kita bina generasi yg berpesan2..


p/s


"Ya Allah ingatkan kami jika kami terlupa ya Allah..tunjukkan jalan berilah taufiq inayahMu kepada kami setiap yang bernama insan dalam apa jua urusan kami.."

buat diriku ak yg menulis lebih dkt padaku
buat naa
buat buat saudara seiman seislam sperjuanganku..

0 comments:

Post a Comment